Niz nesreća koje su potresle Srbiju u 2024. godini, od pucanja ringišpila u Lazarevcu, preko pada konstrukcije u Kuršumliji, do nepravilnog postavljanja vozića u Svilajncu, jasno su ukazale na ozbiljne propuste u sistemu kontrole i bezbednosti zabavnih sprava. Uprkos tim problemima, Beogradski luna park izdvaja se kao primer dobrih praksi, sa tradicijom, posvećenošću i međunarodnim priznanjem koje ga svrstava među najbolje.
Beogradski luna park
Tradicija započeta pre više od jednog veka
Beogradski luna park nije samo zabavni park; on je deo istorije. Porodični posao traje već 101 godinu, a njegovi počeci vezani su za jedinstvenu priču o Milutinu Draginu, osnivaču parka. Milutin je bio nestašan dečak iz Zaječara, koji je, fasciniran cirkuskom umetnošću, jednog dana odlučio da prati bugarski cirkus koji je gostovao u njegovom gradu.
Tokom godina provedenih sa cirkusom, Milutin je naučio zanat i stekao veštine potrebne za pokretanje sopstvenog posla. Po povratku u Srbiju 1923. godine, osnovao je prvi cirkus u Kraljevini Jugoslaviji. Ova vizionarska odluka postavila je temelje tradiciji koju porodica Dragin nastavlja već generacijama.
Nakon decenija putovanja širom bivše Jugoslavije i Evrope, porodica je odlučila da stacionira park u Zemunu pre više od 30 godina. Danas, Beogradski luna park simbolizuje spoj tradicije, inovacija i posvećenosti bezbednosti, a iza svakog osmeha na vrtešci stoji porodična istorija, posvećenost i trud.
„Naš posao nije samo zabava, već i odgovornost prema svima koji dolaze da se voze i uživaju. Od prvog dana smo posvećeni bezbednosti“, kaže Saša Dragin, sadašnji vlasnik i jedan od čuvara ove bogate tradicije, praunuk Milutina Dragina.
Međunarodno priznanje: „Zlatni poni“ za Beogradski luna park
Beogradski luna park prvi je zabavni park iz Srbije koji je osvojio prestižnu nagradu „Zlatni poni“ (Golden Pony Award). Ova nagrada, koju dodeljuje ugledna italijanska kompanija Facto Edizioni, smatra se „Oskarom“ u industriji zabave i dodeljuje se parkovima koji demonstriraju vrhunske standarde kvaliteta, inovacija i bezbednosti.
Nagradu je preuzeo Jaša Dragin, koji zajedno sa bratom Sašom vodi Beogradski luna park.
„Ova nagrada za nas nije samo priznanje, već i obaveza da nastavimo da budemo lideri u industriji. Zlatni poni je za zabavne parkove ono što je Oskar za film. Ponosni smo što smo pokazali da i Srbija može da bude u samom vrhu“, naglašava Dragin.
Nagrada dodatno potvrđuje dugogodišnji trud i posvećenost porodice Dragin, koja je kroz generacije postavljala standarde u industriji zabave u regionu.
Odgovorno održavanje kao svakodnevni zadatak
Svako jutro, dva sata pre otvaranja, obučeni tim Beogradskog luna parka detaljno proverava sve sprave, od sigurnosnih pojaseva do mehaničkih delova. Kada se kupe nove sprave, od fabrike stižu precizna uputstva o održavanju.
„Čak i kada deo izgleda potpuno ispravno, ako u uputstvu piše da se menja svakih šest meseci, mi to radimo bez izuzetka. Ovo nije stvar izbora, već osnov profesionalnosti i odgovornosti“, objašnjava Dragin.
Ovakav posvećeni pristup održavanju, kombinovan sa generacijama iskustva, čini Beogradski luna park liderom u oblasti zabave i bezbednosti u regionu.
Sistem bez kontrole
Nažalost, ne postoje univerzalni standardi koje svi vlasnici zabavnih parkova u Srbiji moraju da slede. Lokalne inspekcije izdaju dozvole za rad, ali pregledi često nisu dovoljno detaljni ni stručni. To ostavlja prostor za neodgovorne vlasnike da zanemare bezbednosne smernice, dok su odgovorni vlasnici poput Dragina, na žalost - retkost.
Dok propisi poput SRPS EN 13814 postoje, njihova primena je uglavnom dobrovoljna, što znači da bez obaveznih inspekcija sigurnost sprava zavisi više od savesti vlasnika nego od sistemske kontrole.
Praksa u Srbiji: Različiti standardi
Pojedini vlasnici, poput Dragina, ulažu maksimalan trud u održavanje i provere svojih sprava. Ali situacija u mnogim drugim parkovima je drugačija. Starost i stanje mnogih sprava u zabavnim parkovima ostaju nepoznati, jer ne postoji centralizovan sistem koji bi obezbedio evidenciju i provere. Brojne sprave dolaze iz inostranstva, često bez adekvatnih inspekcija pre upotrebe.
Nedostatak standardizovanih procedura i upotreba nekvalitetnih zamenskih delova znači da sigurnost posetilaca zavisi od niza faktora koji nisu pod sistemskom kontrolom.
Kako unaprediti sistem?
Sigurnost u srpskim zabavnim parkovima trenutno zavisi od dobre volje vlasnika. Za jedne je to pitanje odgovornosti, za druge – pitanje troškova. Saša Dragin, vlasnik Beogradskog luna parka, nema dilemu: „Kada bi svi morali da se pridržavaju istih pravila i prolaze kroz redovne provere, sigurnost posetilaca bila bi daleko veća. Ovo nije luksuz, već obaveza prema ljudima koji dolaze da se zabave.“
Ali da li Srbija ima dovoljno ozbiljnosti da odigra na kartu bezbednosti? Redovne inspekcije, obavezne sertifikacije i centralizovana baza podataka nisu naučna fantastika – to su osnovni koraci koje svet odavno sprovodi. Problem je što u našoj zemlji inspekcije češće posećuju kafane nego luna parkove, a standardi ostaju mrtvo slovo na papiru.
Porodica Dragin dokazala je da se tradicija, odgovornost i inovacija mogu spojiti u uspešnu celinu. Njihova nagrada „Zlatni poni“ nije samo priznanje njihovom radu, već i jasan pokazatelj da se uspeh postiže pridržavanjem visokih standarda. Srbija, ako želi da postane deo tog sveta, moraće da pređe sa trenutne improvizacije na jasan, organizovan sistem. I to što pre.