JavniKonkursiMedijiIlustracijaFoto: Ilustracija


Prošle godine u opštinama Bečej i Novi Bečej raspisani su konkursi za sufinansiranje medijskih sadržaja od javnog interesa, ali u iznosima koji su činili samo 10% od ukupno opredeljenih sredstava za javno informisanje. Ostaje pitanje da li će ove godine situacija za medije biti bolja. Zakon o javnom informisanju i medijima propisuje da lokalne samouprave treba da do 1. marta raspišu ove konkurse, a rok se bliži. Ipak, u ove dve opštine konkursi još nisu raspisani.

 

Foto: Budžet za informisanje: Opština Bečej (gore), Opština Novi Bečej (dole)


Novac nije prepreka – Bečej je za ovu godinu opredelio 11 miliona dinara, a Novi Bečej 7 miliona i 100 hiljada dinara. Međutim, i dalje nije jasno kako će ta sredstva biti raspodeljena, jer pregled budžeta ne daje potpunu sliku.


Javni interes, ali po ugovoru

Na prvi pogled, u budžetima obe opštine sve deluje kako treba. „Ostvarivanje i unapređivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja“ – piše u njima. I prema tome, odmah ispod toga trebalo bi da stoji: „Konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa za 2025. godinu“, jer to je jedini zakonski ispravan način dodele sredstava za javno informisanje. Međutim, umesto konkursa, pojavljuju se sledeće stavke: „usluge po ugovoru“, „dotacije nevladinim organizacijama“ i „subvencije privatnim preduzećima“, dok se konkursi nigde ne spominju.

Šta kaže zakon o sufinansiranju medijskih sadržaja?

Zakon jasno propisuje da se sredstva za sufinansiranje medijskih sadržaja dodeljuju isključivo putem javnih konkursa. Članovi 16. i 17. Zakona o javnom informisanju naglašavaju pravo građana na tačne i blagovremene informacije, dok Pravilnik definiše da konkursi moraju biti transparentni, sa jasno postavljenim kriterijumima i objavljenim rezultatima.

Postavlja se pitanje – da li će konkursi ipak biti raspisani? Možda će nešto sredstava na kraju otići i na njih? Možda. Ali zakon ne predviđa „kombinovane modele raspodele“, već jasno definiše obavezu konkursnog sufinansiranja medijskih sadržaja od javnog interesa.

PrimerPirotUzećemo primer Pirota, koji je u ovogodišnjem budžetu kod stavke „Ostvarivanje i unapređivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja“ prvo predvideo „usluge po ugovoru“ u iznosu od 42 miliona dinara. Ipak, kako se sada može videti, Pirot je raspisao konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa za 2025. godinu na celokupan iznos od 42 miliona dinara, što znači da će sva sredstva biti raspodeljena u skladu sa zakonom, odnosno putem konkursa.

Javni konkursi za sufinansiranje medijskih sadržaja od javnog interesa nisu tu da mediji prenose dnevna saopštenja i servisne informacije. Njima se finansiraju važni i suštinski sadržaji, kao što su proizvodnja medijskih sadržaja koji pokrivaju teme od društvenog značaja – sve ono što se ne piše svaki dan, ali što građani treba da znaju.

Ipak, godinama unazad, sredstva koja su bila namenjena za javno informisanje, čini se, nisu uvek dodeljivana medijima koji zadovoljavaju sve kriterijume informisanja lokalnih zajednica, a takođe, u celom tom procesu, neki lokalni mediji dobijali su samo minimalna sredstva, dok su drugi dobijali nerazumno velike iznose.

Šta preporučuje Ministarstvo informisanja?

U dopisu od 13. januara 2025. godine, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija jasno je definisalo smernice u skladu sa zakonom za MDULS i jedinice lokalne samouprave. Ovaj dokument, dostavljen svim lokalnim samoupravama, uključujući Bečej i Novi Bečej, podseća ih na njihove zakonske obaveze.

Ključne preporuke Ministarstva iz dopisa:

  1. Lokalne samouprave su obavezne da raspišu konkurse – Ministarstvo podseća da je zakonska obaveza svih lokalnih vlasti, uključujući Bečej i Novi Bečej, da do 1. marta raspišu konkurse za sufinansiranje medijskih sadržaja od javnog interesa.
  2. Javni konkursi moraju biti sprovedeni u skladu sa zakonom – U dopisu se naglašava da sredstva za javno informisanje moraju biti raspodeljena na zakonit i transparentan način, a ne putem javnih nabavki i sličnih procedura.
  3. Unos podataka u Jedinstveni informacioni sistem – Ministarstvo zahteva od lokalnih samouprava da pravovremeno unesu podatke o konkursima i dodeljenim sredstvima kako bi se osigurala javna kontrola.
  4. Troškovi štampe – U dopisu je precizirano da se troškovi štampe smatraju opravdanim, u srazmeri sa njegovim učešćem u konkretnom štampanom izdanju, što omogućava štampanim medijima da ravnopravno konkurišu za sredstva i nastave sa radom.
  5. Mogućnost savetodavne podrške – Ministarstvo nudi stručnu pomoć i savetovanje lokalnim samoupravama koje imaju nedoumice oko primene zakona.

Ove preporuke su jasno iznete u Dopisu Ministarstva od 13. januara, u koji je redakcija portala Webinfo imala uvid. Ostaje da se vidi da li će lokalne samouprave uvažiti ove smernice i preporuke.

Da li će konkursi biti raspisani na vreme?

Tehnički, još uvek nema kašnjenja – rok je 1. mart.
Ali, u međuvremenu, neki lokalni mediji, konkretno u Bečeju, gase svoja štampana izdanja ili ih proređuju, što direktno utiče na medijski pluralizam. Međutim, važno je napomenuti da je Ministarstvo informisanja krajem prethodne godine izradilo Pravilnik o izmenama i dopuni Pravilnika o sufinansiranju projekata. Takođe, u dopisu od 13. januara 2025. godine, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija jasno je definisalo smernice za MDULS i jedinice lokalne samouprave, podsećajući ih na obaveze u skladu sa zakonom. U tom dopisu je precizirano da se troškovi štampe smatraju opravdanim, u srazmeri sa njegovim učešćem u konkretnom štampanom izdanju. Ova izmena može pomoći štampanim medijima da pokriju svoje troškove i nastave sa radom, naročito kada sredstva budu raspodeljivana putem konkursa. Takođe, ovom izmenom, štampani mediji više neće biti u nepovoljnom položaju u odnosu na druge vrste medija.

A informisanje, ako ga shvatimo ozbiljno, a moramo, ne može i ne sme da zavisi od toga koliko će se neko brzo ili sporo setiti da ispoštuje zakon. Zakon, inače, nije stvar interpretacije. Mora do 1. marta i mora putem konkursa! Ne „ako stignemo“, ne „kad bude trenutak“, ne „videćemo“.
Za sada, Bečej i Novi Bečej još nisu raspisali konkurse, ali ostaje im još par dana da to urade.


PROČITAJTE JOŠ...

 

NAJČITANIJE

Foto: Učesnici akcije „Sačuvajmo Fantast“ U ...

Povodom redovne kontrole saobraćaja, Policijska uprava ...

Letnja sezona na otvorenim bazenima Sportskog centra u B...

„Odakle da počnem?“ - pita Petar Vidović, osnivač...

U okviru nastavka velikog projekta prenamene kanalne mre...

Foto: Društvene mreže / Uređivanje prostora oko zgrad...

NAJNOVIJE

Foto: Društvene mreže / Sara Džesika Panker Beograds...

U prelepom ambijentu amfiteatra na Tiskom keju u Novom B...

Jedanaesti memorijalni turnir u street basketu „Slobod...

Danas ujutru, dok je većina tek otvarala oči, mala gru...

Foto i izvor: Komšije za komšije, Sever Đurkić Zahv...

Zbog planiranih radova na elektro-mreži, u ponedeljak, ...

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Prihvati
Otkaži
Shopify.com
Prihvati
Otkaži
Google Analytics
Prihvati
Otkaži
Unknown
Unknown
Prihvati
Otkaži
Marketing
Set of techniques which have for object the commercial strategy and in particular the market study.
ID5
Prihvati
Otkaži
Advertisement
If you accept, the ads on the page will be adapted to your preferences.
Google Ad
Prihvati
Otkaži