Zbirka Gradskog muzeja u Bečeju odnedavno je bogatija za jedno vredno umetničko delo – sliku „Hungarija”, koju je krajem 19. veka naslikao Franc (Franjo) Ajzenhut. Delo je otkupljeno od privatnog vlasnika, a muzej ga je sada i zvanično predstavio javnosti.
Ajzenhut je široj javnosti najpoznatiji kao autor slike „Bitka kod Sente”, koja se nalazi u svečanoj sali zgrade Županije u Somboru i važi za najveće umetničko platno u ovom delu Evrope. Rođen u Bačkoj Palanci, Ajzenhut se smatra jednim od najvažnijih slikara koji su delovali na prostoru nekadašnje Austrougarske.
Direktor muzeja Akoš Tojzan ističe da je proces otkupa slike trajao gotovo godinu dana. „Zahvaljujući saradnji i posvećenosti svih uključenih, uspeli smo da ovu vrednu sliku uvrstimo u našu zbirku. ’Hungarija’ je jedno od najznačajnijih dela koje smo do sada pribavili”, kaže Tojzan.
Kustos muzeja Raško Ramadanski objašnjava da slika prikazuje alegorijsku predstavu Mađarske – žensku figuru sa krunom Svetog Stefana i mačem, ogrnutu plaštom u plavoj boji sa zlatnim ljiljanima. U pozadini su prikazani stari i novi grb Ugarske, simboli državnosti i istorijskog kontinuiteta.
„Ajzenhut ovom slikom ne nudi samo umetnički doživljaj, već i slojevitu poruku o identitetu i političkoj simbolici tog vremena. Nije reč o uobičajenoj predstavi Zaštitnice nacije, već o jasnoj personifikaciji državnosti”, kaže Ramadanski.
Dodaje da su grbovi na slici – arpadovski sa četiri srebrne trake, i dvostruki krst koji potiče iz vremena kralja Bele Trećeg – pažljivo uklopljeni u kompoziciju. Pojava plavog plašta sa ljiljanima, pak, podseća na uticaj Anžujske dinastije koja je imala značajnu ulogu u istoriji Ugarske.
Zahvaljujući ovoj nabavci, Gradski muzej u Bečeju se svrstava među retke institucije koje u svojoj kolekciji imaju delo Franca Ajzenhuta – rame uz rame sa Galerijom Matice srpske i Gradskim muzejom u Subotici.